středa 29. února 2012

K čemu nejsou fotbaloví fanoušci

Pokud se zajímáte o nějaký týmový sport, nejspíše víte, že tým má větší šanci na výhru, pokud hraje na domácím stadionu, než pokud hraje na stadionu cizím. Tento jev byl nalezen například u fotbalu, baseballu, basketbalu, hokeje nebo amerického fotbalu. Vysvětlení výhody domácího týmu ale není jednoduché. Roli může hrát znalost stadionu, nutnost cestovat, množství fanoušků a v některých sportech také pravidla zvýhodňující domácí tým. Některé z těchto faktorů nejsou však pro vysvětlení výhody domácího týmu nutné. Tato výhoda se totiž vyskytuje i ve sportech, kde neexistují pravidla nadržující domácímu týmu, a lze ji najít v zápasech, kde hostující týmy cestují nepatrnou vzdálenost. V novém výzkumu se Niels van de Ven zaměřil na další z těchto faktorů – na vliv fanoušků.
Vliv fanoušků na výhodu domácího týmu zkoumal van de Ven pomocí dvou metod. První metoda vycházela ze specifické události, která nastala v italské fotbalové lize během sezóny 2006/2007. V této sezóně nemohli fanoušci navštěvovat některé zápasy dvaceti týmů, protože jejich stadiony nesplnily bezpečnostní normy. Tyto týmy tak hrály standardně doma, avšak před prázdným stadionem. Van de Ven srovnal výsledek v těchto zápasech s výsledky stejných týmů proti podobně silným soupeřům v zápasech hraných za normálních podmínek. Ukázalo se, že v zápasech odehraných před prázdným stadionem uhrály domácí týmy více bodů (průměrně 1,6) než hostující týmy (0,8). Velikost výhody domácího týmu přitom nebyla nižší než v kontrolních zápasech, kde domácí týmy uhrály průměrně 1,75 bodů a hostující 1,15 bodu. K výhodě domácího týmu tedy nebylo třeba fanoušků.
V druhé studii využil van de Ven toho, že některé týmy hrají domácí zápasy na stejném stadionu. Van de Ven konkrétně srovnával v této studii výsledky zápasů mezi fotbalovými týmy AC Milán a Inter Milán a zápasů mezi AS Řím a Lazio Řím z patnácti sezón. Obě dvojice týmů hrají domácí zápasy na stejném stadionu, a tak v zápasech mezi těmito týmy není rozdíl ve znalosti hřiště. Na druhou stranu jeden tým je vždy veden jako domácí a tento tým má obecně v hledišti více fanoušků. Mnoho fanoušků má totiž lístky na domácí zápasy předplacené díky sezónní vstupence. Van de Ven opět srovnával zápasy mezi uvedenými týmy se zápasy těchto týmů proti podobně silným soupeřům. Zatímco první studie zjišťovala, zda jsou fanoušci k domácí výhodě nutní, tato studie zjišťovala přímo, zda vůbec pomáhají. A ukázalo se, že nikoli. Výsledky lze vidět na grafu:



Zatímco v zápasech s normálními soupeři uhrály týmy více bodů doma, v zápasech se soupeři se stejným stadionem se výhoda domácího týmu neprojevila. Množství fanoušků týmu nemělo vliv na jeho výkon.
Výzkum tedy ukázal, že k výhodě domácího týmu není potřeba žádných fanoušků a že fanoušci výrazně svému týmu nepomáhají. Obě studie se týkaly fotbalu, a tak je možné, že v jiných sportech fanoušci vliv na výkon svého týmu mají. Stejně tak je možné, že by popsaná studie neodhalila, pokud by fanoušci měli vliv na výkon týmu, i když malý. Nicméně přesto van de Ven ukázal, že výhoda domácího týmu nespočívá na vlivu fanoušků. A pokud ti vůbec nějak svému týmu pomáhají, tak se o nikterak velkou pomoc nejedná.
-- Štěpán
van de Ven, N. (2011). Supporters Are Not Necessary for the Home Advantage: Evidence From Same-Stadium Derbies and Games Without an Audience. Journal of Applied Social Psychology, 41, 2785-2792. [abstrakt]

Žádné komentáře:

Okomentovat