Lektoři
tance občas využívají při tréninku „markování,“ aby studentům odlehčili
fyzickou námahu. Markování znamená tančení choreografie se zapojením zhruba polovičního
úsilí. Řada pohybů je přitom pouze
naznačována – výskoky nemusí být tak vysoké, špičky stoprocentně napnuté,
otočky tak svižné. Jedná se o redukovanou formu výkonu, jejímž ekvivalentem je broukání
melodie při učení nové skladby nebo naznačování prstokladu či pohybů smyčce u
hudebníků.
Tančení naplno však oproti markování vyžaduje nejen zvýšenou fyzickou, ale i kognitivní aktivitu. Úkolem tanečníka je totiž jednak odtančit všechny kroky choreografie (což může být v zásadě jednoduché), zároveň ale všechny své pohyby perfektně koordinovat tak, aby dokázal vyjádřit různé pohybové kvality (například lehkost nebo tíhu, trhavý pohyb nebo volné plynutí apod.). Při markování by tedy mělo docházet k uvolnění kapacity, kterou může tanečník využít právě pro kognitivní zpracování a organizaci těchto komplexních prvků choreografie.
Edward
C. Warburton a jeho tým z Kalifornie provedli experiment, jehož cílem bylo
zjistit, zda se styl učení nové choreografie projeví ve finálním výkonu
tanečníků. Experimentu se zúčastnilo 38 vysokoškoláků, pokročilých studentů
baletu. V rámci dvou tréninků se při doprovodu jedné skladby učili dvě
jednoduché osmikrokové choreografie. Při trénování jedné z nich přitom
kombinovali markování s tančením naplno, druhou tančili vždy naplno. Obě
choreografie byly snadno zvládnutelné z hlediska jednotlivých kroků,
obtížné však bylo vyjádření různých pohybových kvalit – a právě ty byly
hodnoceny při závěrečném vystoupení.
Při
prvním tréninku se studenti v krátkých sekvencích seznámili s oběma
choreografiemi. V závěru hodiny lektor s celou skupinou jednou naplno
zatančil obě choreografie od začátku do konce, poté každý student samostatně
dvakrát naplno odtančil obě choreografie. Tímto byl první trénink u konce a
studentům bylo řečeno, že si nemají sami choreografie ve volném čase opakovat.
O
dva dny později se konal druhý trénink, kdy v úvodu lektor s celou
skupinou jedenkrát naplno zatančil obě choreografie. Pak byli tanečníci
rozděleni: první skupina odešla do vedlejšího sálu, kde dostala za úkol naplno
trénovat první choreografii a markovat druhou (markování bylo definováno jako
využití 50 % úsilí); druhá skupina dostala opačnou instrukci. Po dvojím
zatančení/markování obou choreografií všichni dvakrát naplno zatančili obě
choreografie. Aby výzkumníci zamezili vlivu kontextu na vybavení při finálním
vystoupení, skupiny si vyměnily taneční sály a instruktory a celý postup se
opakoval. Studenti tedy jednu choreografii trénovali pouze tančením naplno, u
druhé kombinovali tančení naplno s markováním.
Závěrečné
vystoupení se konalo o další dva dny později. Na začátku všichni studenti jedenkrát
naplno zatančili obě choreografie, následně byli nově rozděleni podle toho, zda
měli nejprve předvést první, nebo druhou choreografii. Vystoupení byla
hodnocena z hlediska přítomnosti daného pohybu a vystižení pohybové
kvality.
První
analýza ukázala, že choreografie byly z hlediska jednotlivých kroků
opravdu jednoduché – tanečníci z obou skupin předvedli správný pohyb
zhruba v 95% případů. Autoři zde žádné rozdíly mezi skupinami neočekávali,
podstatné srovnání se totiž týkalo pohybových kvalit. Z výsledků vyplývá, že
markování skutečně přináší výhody při učení nové choreografie: pohybové kvality
byly u markované choreografie správně vystiženy zhruba v 88% případů, u
choreografie stále tančené naplno to bylo pouze zhruba v 75% případů.
Markování
v této studii vedlo k lepšímu výkonu tanečníků. Podle autorů redukce
pohybu vytváří prostor pro exekutivní kontrolu pohybu (plánování, kontrolu
výkonu a zpětnou vazbu), která umožňuje kognitivní zpracování komplexních
informací souvisejících s různými pohybovými kvalitami choreografie. Autoři
tak přinášejí vysvětlení pro intuitivně využívanou strategii některých lektorů
tance, kteří však markování dosud považovali pouze za strategii úspory energie.
Studenti
tance jistě ocení častější využívání markování při tréninku (na konci nebudou
tak vyčerpaní), učitelé pak mohou markování cíleně využívat jako efektivnější
metodu výuky.
--Eva
Rubínová
Warburton,
E. C., Wilson, M., Lynch, M., & Cuykendall, S. (2013). The Cognitive
Benefits of Movement Reduction: Evidence From Dance Marking. Psychological Science, 24, 1732-1739. [pdf
/ abstrakt]
Žádné komentáře:
Okomentovat