neděle 23. února 2014

Černý, vzdělaný a světlejší


Myslíte si, že vzdělanější černoši mají světlejší barvu pleti? A bez ohledu na to, jak tomu je ve skutečnosti – myslíte si, že byste si vzdělaného černocha pamatovali jako méně černého, než ve skutečnosti byl? Avi Ben-Zeeva ze San Franciské státní univerzity a jeho kolegy napadlo, že možná ano a rozhodli se tuto hypotézu experimentálně ověřit.

neděle 8. prosince 2013

Dobré lampy jsou ta nejlepší policie


Americký spisovatel a filozof Ralph Waldo Emerson jednou napsal, že plynové osvětlení je nejlepší noční policie, protože vesmír je chráněn nemilosrdnou pozorností (tma totiž skrývá identitu a snižuje zábrany). Dřívější výzkumy ukázaly, že k napadení dochází nejčastěji za tmy a že tmavé místnosti podporují agresivní chování. Je totiž jednodušší chovat se neeticky, když vás nikdo nemůže poznat - a k  pocitu anonymity tma velmi pomáhá. Stejně jako malé děti, když hrají na schovávanou, zavřou oči a věří, že je jiní nemohou vidět, může tma vést dospělé k pocitu, že jsou skryti bez ohledu na to, zda je to pravda. Chen-Bo Zhong, Vanessa K. Bohns, a Francesca Gino se rozhodli zjistit, zda tma skutečně ovlivní chování lidí.

úterý 3. prosince 2013

Podvádzanie – zisk vs. svedomie


Predstavte si nasledovnú situáciu. Máte možnosť získať desiatky dolárov v priebehu niekoľkých minút. Bez akéhokoľvek rizika alebo následkov. Jediné, čo musíte urobiť, je – podvádzať. Urobili by ste to?

neděle 25. srpna 2013

Co zmůže jeden hlas?

Řídit se chováním druhých lidí může být často rozumné a výhodné. Předpokladem je, že druzí mají na rozdíl od nás informace o tom, co je užitečné či prospěšné. Místo vynakládání času a námahy na vlastní obstarání těchto informací nám pak stačí jejich chování napodobit a dosáhnout stejných výsledků. Výsledný jev můžeme popsat jako stádní chování či informační kaskádu [1]. Nezáleží při tom, zda jde o pračlověka pozorujícího členy jiné tlupy konzumující neznámou bylinu, o turistu vybírajícího restauraci, kde již jí více hostů, anebo zákazníka digitálního obchodu s hudbou kupujícího nejstahovanější album. Opravdu nezáleží? Zatímco v prvních dvou situacích je chování druhých dobrým vodítkem pro vlastní chování, v třetím případě tomu tak není. Proč? Pralidé by po snězení jedovaté byliny zemřeli a šance vidět je u její konzumace by tak byla jen velmi malá. Platit plnou restauraci figurantů předstírajících, že jim v ní chutná, by se nikomu nevyplatilo. V těchto a podobných situacích je chybné chování potrestáno, což vytváří tlak na jeho odstranění a snižuje pravděpodobnost, že ho budeme moct vidět. Naopak chybný výběr hudebního alba s sebou nese jen relativně nízké náklady a korekce chybného rozhodnutí je proto málo pravděpodobná. Řídit se v takovýchto situacích chováním druhých tudíž nemusí vést k zvlášť dobrým výsledkům [2].

pátek 31. května 2013

Tržní ekonomika dělá z lidí vrahy – Zn.: Již za 5 eur.


Myšlenka, že tržní prostředí může vést k úpadku morálních hodnot, není nijak originální. Otázkou je, jak tuto intuitivně přitažlivou hypotézu vědecky zkoumat. Jde o to, že v běžném životě instituce (jako např. trh) a hodnoty vznikají a vyvíjejí se společně a zároveň v interakci s nejrůznějšími dalšími faktory, což znemožňuje určit, jestli je právě trh příčinou morálního úpadku.

úterý 16. října 2012

Pamatujete si, jak vám jako dětem bylo špatně z vajíčkového salátu? Ne… anebo vlastně ano?

Lidská paměť je nestálá. Vzpomínky se mění s každým vybavením, proto zvláště ty staré, které mají svůj počátek v dětství, jsou náchylné k nejrůznějším zkreslením. Tak je například možné barvitým popisem vytvořit vzpomínku na událost, která se nestala, jak o tom už psal Štěpán. V experimentu, který zde popisuji, zašli vědci ještě o kousek dál: rozhodli se zjistit, zda falešné vzpomínky mohou dlouhodobě ovlivňovat chování. U účastníků výzkumu vytvořili přesvědčení, že jim jako malým dětem bylo špatně z vajíčkového salátu, a pak v několika následujících setkáních sledovali, zda tato sugesce ovlivňuje jejich stravovací preference.

sobota 14. dubna 2012

Iluzí k vítězství

Je možné, že by pro vás bylo snazší se trefit do koše v basketbalu nebo do jamky v golfu, pokud by vám připadaly koš či jamka větší? Nový výzkum ukazuje, že ano.

úterý 6. března 2012

Kdybych byl na tvém místě…

Málokdo o sobě může říct, že si potřásl sám se sebou pravicí. Přesto se přesně to zdálo účastníkům další studie z laboratoře Henrika Ehrssona.

středa 29. února 2012

K čemu nejsou fotbaloví fanoušci

Pokud se zajímáte o nějaký týmový sport, nejspíše víte, že tým má větší šanci na výhru, pokud hraje na domácím stadionu, než pokud hraje na stadionu cizím. Tento jev byl nalezen například u fotbalu, baseballu, basketbalu, hokeje nebo amerického fotbalu. Vysvětlení výhody domácího týmu ale není jednoduché. Roli může hrát znalost stadionu, nutnost cestovat, množství fanoušků a v některých sportech také pravidla zvýhodňující domácí tým. Některé z těchto faktorů nejsou však pro vysvětlení výhody domácího týmu nutné. Tato výhoda se totiž vyskytuje i ve sportech, kde neexistují pravidla nadržující domácímu týmu, a lze ji najít v zápasech, kde hostující týmy cestují nepatrnou vzdálenost. V novém výzkumu se Niels van de Ven zaměřil na další z těchto faktorů – na vliv fanoušků.

pátek 24. února 2012

Jak se dostat ze svého těla během dvou minut

Mimotělní zkušeností se nazývá zážitek, při kterém se člověk domnívá, že se ocitnul mimo své vlastní tělo a může jej z této pozice sledovat. Lidé mohou mít tuto zkušenost například při prožitku blízké smrti, v určitých fázích spánku nebo po podání některých drog. Jak ale ukázal Henrik Ehrsson v elegantní studii, mimotělní zkušenost lze také překvapivě snadno vyvolat v laboratoři.